Frågor&Svar

Vilken anstälnings form?
Anställningsformen är  en allmän visstidsanställning/timanställning vid behov.

Skaffar Lordea AB uppdrag åt mig?
Vi skaffar inte jobb och kunder åt dig utan du marknadsför dig själv och skaffar dina egna uppdrag.

Måste jag arbeta heltid?
Vi ställer inga krav på hur mycket du ska arbeta. Det är du själv som bestämmer hur mycket du vill eller kan arbeta som egenanställd.

Dina medarbetare
Om du i din verksamhet  behöver extra hjälp av utomstående arbetskraft ska få detta godkänt av oss innan så sker så att inga oklarheter föreligger när det gäller försäkringar och Lordea ABs arbetsgivaransvar. Avtal måste i så fall skrivas så att även denna person blir egenanställd i Lordea AB.

Vad får jag i lön?
När betalning från dina kunder har inkommit till Lordea ABs konto, betalar vi in skatter och sociala avgifter samt drar vår procentsats. Resterande är din lön som vi sätter in på ditt konto.

Kan jag bli självanställd om jag är arbetslös?
För vår del går det bra att vara egenanställd hos oss men om du får arbetslöshetsersättning ska du dock fråga din A-kassa, så att de godkänner samtidig anställning i Lordea AB.

Måste jag bo i Växjö för att bli självanställd i Lordea AB?
Nej, du kan bo var som helst i Sverige.

Kan jag bli självanställd i Lordea AB men jobba i ett annat EU  land?
Ja, det kan du.

Kan jag göra avdrag på kostnader jag hade i samband med uppdraget?
För att du ska kunna göra avdrag för utgifter du haft i samband med uppdraget måste det finnas underlag i form av kvitton eller fakturor och underlag som visar att det är betalat av dig. Kvitton och fakturor ska alltid skickas in i original. Det är inte godkänt att skicka in kopior på kvitton och fakturor. Exempel på några avdrag:
förbrukningsmaterial 
kontorsvaror 
tåg-, buss-, taxi- och flygresor 
porto, 
hyra för arbetslokal, 
körsträcka med egen bil så kallad milersättning (reseersättning)

Kan jag få reseersättning för mina resor?
Ja,  du kan ta ut ersättning för körda mil med 18:50 skattefri del. Det är viktigt att föra ordentlig körjournal som du skickar in till oss som underlag för ersättning.

Kan jag göra inköp av material och inventarier och investera i min verksamhet?
Du måste ha pengar som täcker inköpet/investeringen på ditt konto hos oss eller genom kontant inköp. Vi avråder att göra stora  investeringar i Lordea AB. Den främsta anledningen är att vi juridiskt sett äger alla inventarier som köps in i företaget och det kan bli komplicerat om du vill lämna Lordea AB. Fakturan på inköp över 2000 kr (ex moms)måste vara ställd i Lordea AB namn, adress samt organisationsnummer.

Hur är det med sjuklön och semester?
När det gäller sjuklön och semester måste du tänka som en egenföretagare och själv avsätta pengar till det.

Så fungerar det:

  • Du skaffar kunder och utför jobbet
  • Du lämnar fakturerings underlag till oss
  • Vi anställer dig som uppdragstagare
  • Vi fakturerar dina kunder
  • Vi sköter din bokföring, hanterar skatter, avgifter, moms och lön.
  • Vi försäkrar både dig och den verksamhet du bedriver.

Registrera fakturaunderlag

Registrera milersättning